fredag 31. desember 2010

Tortilla med kylling - spicy spicy :-)

         

Denne oppskriften fikk jeg av en god venninne for noen år siden. Er litt usikker på dens opprinnelse. Uansett er det i alle fall blitt en velbrukt oppskrift her i huset. Den er enkel å tilberede, mettende og smaker utrolig godt. Det er en av de der digg rettene jeg kan hige etter en fredags kveld.

Ingrediensene er overkommelige og er dere to på kjøkkenet tar det ikke mye mer enn 10-15 min å tilberede retten. Her i huset har vi klar fordeling: jeg kutter kyllingen mens mannen klargjør løk, chili, bønner og tortilla. Så stekes det samtidig med at kjøkkenet ryddes og bordet dekkes. Enkelt og greit.

Denne porsjonen rekker til 2 voksne

2 kyllingbryst, i mindre biter
1 løk, i halve ringe
0.5-1 rød chili, hakket
1 boks røde bønner, skyllet i vann
0.5-1 pose med fajitas krydder
4 tortilla lefser

Stek løk og chili i litt olje. Ha i en bolle og still til siden.
Stek kylling bitene.
Ha løk og chili tilbake i pannen til kyllingen.
Tilsett krydder og rør rundt.
Ha i 1-2 dl. vann.
Kok godt igjennom et minutt eller to.
Tilsett bønnene og varm med i 1 min.
Varm tortilla i mikro ovnen.
Server :-)

Mengden av chili og krydder avhenger av hvor sterk du liker din mat. Vi har forsøkt oss litt frem, og funnet ut at det er store forskjeller på de ulike merkene med fajitas krydder. Også den røde chili kan variere i styrke. Som oftest har vi brukt en hel chili og hele posen med krydder, men det blir av og til for sterkt for meg :-) Prøv dere frem!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar