lørdag 11. desember 2010

Carapulka - et kjært minne fra barndommen.


Carapulka, egentlig et litt rart navn på en middagsrett. Jeg er vokst opp med denne retten men har ikke tenkt på opprinnelsen som værende annet enn fra min mor. På nettet ser jeg at carapulka også blir referert til som spansk gullash. En tradisjons gullash fra Ungarn inneholder en god del fler ingredienser enn denne, men det er dog likhets trekk. Mikset av kjøtt, krydder og grønt som skal stå og simre over tid, og serveringen med potetstappe. Men spansk? Kanskje noen av dere vet litt mer om historien bak carapulka?

For noen dager siden snakket jeg med min bror om bloggen min. Vi deler interessen for matlaging og selvsagt barndommens minner fra kjøkkenet. Jeg spurte om han hadde noen ideer til oppskrifter, og det kom fort og promte fra han  "Carapulka!" Jeg kunne glede han med at den allerede sto på listen min. Vår oppskrift har jeg fra min mor og den skiller seg ut fra en god del andre utgaver. Andre tilsetter løk og tomatpuré, og gratinerer retten i ovnen med et lokk av strøkavring og ost. Det er helt sikkert også godt det men jeg holder meg nå til gryteretts utgaven. Enkelt og greit, og utrolig smakfull.


Nb. Jeg fikk dessverre ikke tak i cocktail pølser eller andre små pølser idag, så jeg kjøpte wienerpølser av god kvalitet og skar dem i mindre biter. Jeg brukte 3 pølser. I tillegg valgte jeg sopp fra grøntdisken, syns smaken er mye mye bedre. Her brukte jeg 3 store sopp. Jeg valgte også å lage potetstappen selv, - er ikke så glad i den på pose :-)

Denne porsjonen rekker til 2 voksne og 2 barn,
selvsagt avhengig av alder og appetitt.

500 gr. flæskesmåkød/svinekjøtt i strimler
1 boks cocktail pølser
1 boks champignoner (eller bruk friske fra grøntdisken)
1 ss. karry
1 ss. paprika krydder
3 dl. fløte

Kjøtt, pølser og champignon brunes i en gryte.
Karry og paprika brunes med, og fløten tilsettes.
Retten småkoker i ca. 45 min. 

Så nå er der god tid til å sette poteter på kok, dekke bordet, rydde oppvasken, koste gulvet, mate hunden, henge opp vaskekler, rydde litt i stuen og og og og.... eller finn frem poser med halvferdig potetstappe og slapp av de neste 40 min. :-)

Server med potetstappe eller ris til. Vanlig kokte poteter er helt sikkert også godt til.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar