torsdag 30. desember 2010

Bananbrød med sjokolade - bruk av rester :-)



Tja.... skulle rydde litt på kjøkkenet etter julens overflod av mat og lekkerier. De fire overmodne bananer var veldig tett på å ende deres dager i den brune avfalls spann under vasken. Etter litt søken på nettet, ble bananenes fremtid dog endret. Om det er til det bedre for de vites ikke, men til det bedre for meg? - så absolutt!

Denne oppskriften er såre enkel og fort å blande sammen. Jeg hadde litt (egentlig en god del....) mørk sjokolade i kjøleskapet, så jeg ofret 70 gram av den gode 86% mørke sjokoladen. I oppskriften står det 175 gr. men det syntes jeg ble unødvendig. Jeg så i fler oppskrifter at det var foreslag om å tilsette nonstop, kanel, kardemomme, rosiner, melkesjokolade etc. Så det er vel bare å finne sin egen favoritt :-)


Denne porsjonen rekker til en brødform med målene 10 x 20 cm.

250 gr. hvetemel
1 ts. bakepulver
125 gr. smeltet margarin (i oppskriften sto det usaltet, men det hadde jeg ikke)
4 modne bananer (mine var veldig modne! mer brune enn gule)
2 egg
1 ts vaniljeekstrakt (dette hadde jeg heller ikke)
175 gr. sjokolade (jeg brukte 70 gr. 86% mørk sjokolade)

Bland mel og bakepulver og sikt det i en bolle.
Mos bananene i den smeltet margarin. Jeg brukte en gaffel, mens andre kanskje vil foretrekke å blende bananene.
Rør inn sukker og egg.
Bland dette i melet.
Tilsett hakket sjokolade.
Ha i en smurt brødform, størrelse 10x20 cm. sirka.

Bakes 1.5 time ved 180 gr. Følg med etter en time.

Yummi! Ikke så mye annet å si enn det nei :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar