torsdag 9. desember 2010

Mormor's julekake - ingen jul uten denne!


Denne kaken smakte jeg første gang for rundt 6 år siden. Min danske familie var på juleferie her hos oss. Og som alltid, gikk min kjære mor igang på kjøkkenet: hun hadde fått tak i en fantastisk og super enkel oppskrift. 
Da jeg så ingrediensene må jeg innrømme at jeg tvilte litt ... fruktcocktail?
 Og jeg som ikke liker hverken en uskyldig rosin eller skyggen av en sukat i bakverk!

 Men men ... siden min erfaring med min mors utfoldelser på kjøkkenet aldri (!) har skuffet meg, så satte vi igang. Og jammen ble jeg overrasket! Perfekt kombinasjon av sødme, mykhet og sprø-het. Og med en liten dash syrlig creme fraiche eller søt pisket krem til, ble dette fort en favoritt! Og så går det fort å mikse den sammen :-)

                                       Ingrediensene ...


                             Kaken klar til ovnen...

160 gr. sukker
1 egg
220 gr. hvetemel
1 ts. natron
1 ts. salt
1 box fruktcocktail (410 gr. frukt og saft)

Dryss:
1 ss. kanel
3 ss. brun farin
30 gr. hakket hasselnøtter

Pisk sukker og egg til dosis.
Mel, natron og salt blandes og siktes i.
Fruktcocktail røres i - alt skal brukes, både frukt og saft.

Ha i en smurt springform.
Dryss kanel, brun farin og nøtter over.
Stek 45 min. ved 175 grader.

Kaken smaker fortreffelig lun servert med creme fraiche eller pisket kremfløte.

NB. Kaken egner seg glimrende til nedfrysing. Ta den opp noen timer i forkant av servering og lun den litt i ovnen før du serverer.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar