mandag 13. desember 2010

Lussekatter - tradisjonsrik og godt.

Jeg må her innrømme at jeg faktisk aldri har bakt Lussekatter før. Hvert år har det passet med å få de servert, at ungene har fått dekket behovet i barnehage/skole eller jeg har fått på jobben min. Siden det dessverre ble lite Lucia feiring på meg i år, bestemte jeg meg for å prøve det ut. Mannen min insisterte på, at vi skulle bruke safran og ikke gurkemeje, så det ble innkjøpt i helgen. Lite og dyrt, men åh så godt! 

Oppskriften fant jeg etter søken på nettet. Og samme oppskrift dukket opp igjen og igjen på fler blogg, i forum og på Tine.no sin hjemmeside. Så da tenkte jeg at denne må da bare være god. Og ja, de ble faktisk veldig gode... akkurat passe gule og spesielle i smaken så de atskiller seg fra vanlige boller. Vi bakte dobbel porsjon så vi endte opp med 32 stk ganske store Lussekatter. Siden ingen i familien vår er glad i rosiner i bakst, er rosinene på bildet utelukkende for autentisiteten sin del :-D

Jeg gjengir her vanlig porsjon, som da gir 15 store 
eller kanskje 30 små Lussekatter:

150 gr. Tine smør
5 dl. helmelk
50 gr. gjer
150 gr. sukker
0.5 ts. salt
2 ts. kardemomme
1 gr. safran eller 0.5 ts. gurkemeje
13 dl. hvetemel

Smør smeltes og melk tilsettes. 
Gjer røres i.
Knus safran i litt av sukkeret i en morter, eller bruk hele tråder. 
Tilsett safran i vesken.
Sukker, kardemomme og salt røres i.
Deigen eltes godt sammen med melet.

Hever til dobbel størrelse.
Formes i ulike fasonger.
Hever 15 min.
Pensles med egg.
Stekes 5-9 min. alt etter størrelsen, ved 225 grader.

Velbekommen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar