onsdag 15. desember 2010

Pita brød med smakfull fyll - et godt alternativ i disse 'middags tider'



Jeg husker tilbake til 80-tallet, da pitabrød for alvor slo an i Danmark. Vi kunne kjøpe dem med salat og skinke/reker og god dressing hos bakeren, i delikatessen, i kafeteriaer og på skoler. Det ble fort populært - en moderne "håndmad". Der var selvsagt også den mer eksotiske varianten med kebab eller kylling. Fortsatt syns jeg det er godt selv om det er sjelden det kommer på matplanen.

Min mor begynte for mange år siden å servere en variant med varm kjøttfyll. Jeg husker det med munnvann og lys i øynene ... hjemmebakte pitabrød, smakfull kjøttdeig fyll som tutet over med gode safter fra bacon og chilisaus. Så godt! I denne førjulstiden syns jeg det ville være godt med litt a la sommermat - for det er pitabrød for meg. Det blir til mye poteter, sauser og godt kjøtt i denne måned, så derfor dette alternativ i dag. Her kommer både oppskrift på pitabrød, hvilke selvsagt også bare kan kjøpes ferske hos bakeren eller i frysedisken på butikken, og oppskrift på en herlig kjøttdeig fyll.

Av denne porsjon blir det 12 pitabrød
35 gr. gjer
3 dl. lun vann
1 ts. sukker
Dette blandes og står i 20 minutter.
1 ts. salt
500 gr. mel 
Tilsettes og eltes godt.
Hever 1 time.
Formes til 12 boller som rulles flate, størrelse 12-15 cm i diameter og 0.5 cm tykk.
Hever 15 min.
Bakes 6-8 min. ved 250 grader.

Kjøttfyll
500 gr. kjøttdeig
200 gr. bacon i mindre biter eller tern
3 gulerøtter, rives
1 purre løk, i tynne ringer
 1-2 ss. tomatpuré/ketchup
2-3 ss. chilisaus
salt og pepper
evt. hvitløk

Bacon stekes.
Kjøttdeig stekes med.
Tilsett gulerøtter og purre løk.
Ha i pure/ketchup og chilisaus.
Smak til med salt, pepper og ev. hvitløk.

Server pitabrød lune. Ha eventuell i litt kinakål/salat og fyll opp med kjøtt.
Nyt!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar