onsdag 22. desember 2010

Tarteletter - dansk retro mat!


For noen uker siden spurte min mor på telefonen: "javel, har du noen ønsker - er der noe spesiell mat du har lyst vi skal ta med opp når vi kommer i julen?" ... Tarteletter!! Jeg husker tilbake til barn- og ungdommen - mors tarteletter med enten skinke og erter/gulerøtter eller med kylling i asparges. Yummi! Store sprøe tarteletter med herlig fyll. 
Med andre ord: det kom på listen over innkjøp til min families Norges tur :-)

Man blir vel aldri for gammel til å bli bortskjemt, så mine foreldre (som elsker å lage mat av ulik art) tilberedte tarteletter til oss den første kvelden de var her. Oppskriften er å finne i det fleste danske hjem, og jeg håper at mine jevngamle og de yngre generasjoner tar tradisjonen med seg videre - det er faktisk godt med tarteletter og det er en av de retter som er på vei tilbake - ren retro :-)

I de opprinnelige oppskrifter på tarteletter med høns i asparges, brukes en halv eller hel suppehøne. Jeg foretrekker å koke kyllingbryst, og da helst som min mor gjorde: med en hjemmelaget krydderbunt i kokevannet. Det anbefales ikke å bruke ferdigstekt kylling, som er så populært i Norge, det blir overhodet ikke det samme.

Denne porsjonen er til 4 personer, selvsagt alt etter appetitt 
(undertegnede klarer lett å spise 3 tarteletter)

2 store kyllingbryst
en bunt krydder (frisk timian, laurbærblade, oregano osv)
50 gr. margarin
3 ss. hvetemel
1 boks hvite asparges på boks, både asparges og væske
ca. en halv liter suppe (kokevann fra kyllingen)
salt og hvit pepper
8-12 tarteletter

Kok kyllingbryst i vann sammen med krydderbuntet, kokes ca. 20-30 min.
Avkjøl litt og skjær i mindre biter.
Smelt margarin og bak opp med melet.
Tilsett suppevann og saften fra asparges boksen.
Kok det godt igjennom. 
'Sausen' skal være tykkere enn en vanlig hvit saus.
Ha i kylling kjøtt og asparges. Hvis du har kjøpt hele asparges på boks, skjæres disse i mindre biter først.
Varm sausen.
Smak til med salt og pepper.

Varm tartelettene og ha i fyll rett før servering.
Pynt eventuell med litt tomat og karse.

Nyt!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar