mandag 6. desember 2010

Millionbøf - en dansk klassiker


Starter bloggen min med en god dansk klassiker!
Denne retten har fulgt meg siden barndommen og er nå en gjenganger her i huset. 
Barna elsker simpelthen denne retten :-)

Det finnes selvsagt varianter rundt i de danske hjem, men denne er for meg enkel, mettende og veldig god!
Her i huset foretrekker vi kokte poteter fremfor potetmos. Setter du på potetene når du begynner selve millionbøffen passer det perfekt med tiden. Siden vi er opptatt av å ha salat til middagen hver eneste dag, serverer vi en simpel kålsalat til. Liker litt knask til denne forholdsvise myke retten. I tillegg er rødbeter et riktig godt tilbehør.

Denne porsjonen passer fint til 2 voksne og 2 barn:

500 gr. kjøttdeig/karbonadedeig
1 finthakket løk
1-2 ss. ketsjup
1 ss. soya saus (kan utelates)
et par dl. vann
1-3 dl. fløte (alt etter smak og samvittighet)
sukkerkulør
maizena

Steik løken blank i litt olje/margarin.
Brun kjøttet sammen med løken.
Tilsett ketsjup og steik med 1 min..
Tilsett soya.
Ha vann over så det akkurat dekker og la det koke opp.
Tilsett fløten og la det koke opp.
Nå farges retten med sukkerkulør.
La det stå og småkoke til potene er klar.
Jevn det med maizena utblandet i kaldt vann.
Smak til med salt og pepper.

Jeg liker den mørk så jeg tilsetter en god del sukkerkulør. For meg må millionbøf være litt tykk, så hvis ikke fløten har klart jobben jevner jeg med maizena blandet ut i litt kaldt vann.
Med hensyn til fløtemengden er dette jo en smakssak. Jeg har utprøvd oppskriften med melk og henholdsvis 1, 2 og 3 dl. fløte. Den blir rundere i smaken og mer mettende, jo mer fløte du tilsetter. Jeg vet godt det ikke er så sunt med all den fløte, men skal være ærlig: jeg hiver hele boksen i :-)

Server med poteter eller potetmos og rødbeter.
Velbekommen!



2 kommentarer:

  1. Hei på dæi Solvejg!
    Gratulere med ny blogg! Glede mæi til å se alt det du skal legge ut her:)
    Håpe alt går fint med dæi, og at formen kommer sæi.
    Her går det i vasking av hus i dag, deilig med en fridag, men kjedelig å bruke den til å vaske.
    Kos dæi masse.
    klæm fra ho Kristine

    SvarSlett
  2. Hei Kristine!
    Tusen takk! Ja, dette skal bli spennende. Jeg har jo en skjult lidenskap for mat, alt relatert til mat og ikke minst interessen for maten som et samlingspunkt i familien :-)
    Kos deg masse du også,- med fridag og vasking. Du får bare tenke at tar du vaskingen idag, ja så slipper du til helgen ;-)
    klem :-)

    SvarSlett