onsdag 8. desember 2010

Frikadeller - deilige danske 'kjøttkaker'



I dag er det en av mine favoritter jeg deler med dere. I Danmark er frikadeller vel egentlig ikke noe spesielt,- vi er vokst opp med dem, alle har et forhold til dem og alle har en oppskrift på dem. De er blitt en selvfølge i det danske kjøkken. Jeg er dog litt usikker på om det er mange i min generasjon som holder fast i denne deilige tradisjons spise?? Eller om den er blitt umoderne??

Etter jeg flyttet til Norge i 1995, har min higen etter dansk mat blitt større og større. Ikke fordi den norske maten ikke bekommer meg, men fordi jeg nok verdsetter en del av den danske tradisjons spise mer, nå når jeg har fått den litt på avstand. 


Denne porsjonen gir 12 stk. alt etter størrelse.

400 gr. fleskefars (i Norge: Gilde's "Go' og mager kjøttdeig av svin")
2 egg
1.5 ss. hvetemel
1 løk, revet eller finhakket
1 - 3 dl. fløte
salt og pepper

Rør kjøttdeig med løk, egg og hvetemel.
Spe farsen med fløten. Vær forsiktig her, mengden avhenger av farsen. Tilsett ev. mer mel om nødvendig.
Salt og pepper etter smak. Du kan i alle fall ha i et par ts. med salt. 
Formes med spiseskje.
Stekes i margarin på pannen.




SERVERINGS TIPS

Varme frikadeller:
Med kokte poteter og brun saus og ev. rødkål.
Med kokte poteter og stuvet hodekål.
Med kald potetsalat.
Med poteter og stuvet erter-gulerøtter.
Med stekte poteter og salat.

Kalde frikadeller:
Rett i hånden :-)
I skiver på rugbrød med litt rødkål og sylte agurk på.
I mat boksen.
Med kald potetsalat.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar