tirsdag 14. desember 2010

Boller i karri - solid tradisjons middag fra Danmark.


Jeg er meget opptatt av å introdusere barna mine for mer enn bare pølser og taco. De har siden 1 års alder, fått servert mye forskjellig mat fra både Danmark og Norge. Den dag i dag er de lite kresne og veldig villige til å prøve noe nytt. Morsomt nok er det dog de samme ting som ønskes når middags planen for uken blir planlagt. Det er oftest millionbøf og så dagens oppskrift boller i karri. Datteren min proklamerer hver eneste gang at 'dette er ynglingsretten min'. Solide kjøttboller av svinekjøtt i en deilig karri saus og med kokte ris til. Enkelt og mettende.

Oppskriften tror jeg ikke det er så mange varianter av i Danmark. Det er en vanlig grunnfars og en saus laget på margarin, karri og mel, og sped ut med kokekraften. 

Denne porsjon strekker til 2 voksne og 2 barn, samt en ekstra porsjon til dagen etterpå.

Grunnfarsen:
4-500 gr. svinekjøttdeig
1 lille hakket løk
1 dl. hvetemel
2 ts. salt
Pepper
1 egg
ca. 3 dl. veske (f. eks. melk, vann, suppe)

Farsen røres som vanlig. Juster veskemengden alt etter farsen. Jeg brukte f.eks. bare 2 dl. i dag og jeg bruker alltid melk.
Jeg koker opp vann med en buljong terning i en stor gryte. Former boller av farsen og senker ned i vannet. Når de er klare, stiger de til overflaten og jeg legger dem til side på en tallerken. Kokevannet kommer jeg i en bolle og stiller til siden. Så lages sausen ...

Karri sausen:
50 gr. margarin.
3 ts. karri
1 dl. hvetemel
1 liter vann (her bruker jeg kokevannet jeg kokte kjøttbollene i)
evt. litt melk eller fløte

Margarin smeltes. 
Karri tilsettes og varmes med (brennes av som det heter).
Av-bakes med melet.
Tilsett kokevannet litt om gangen. 
Rund sausen av med litt melk eller fløte (trenger ikke mer enn 1 dl.)
Smak til med salt om nødvendig.

Ha i kjøttbollene og varm godt igjennom.
Server med kokte ris eller kokte poteter. Og rødbeter .... skikkelig godt!
Velbekommen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar