lørdag 1. januar 2011

Pastasalat med litt av hvert - en kald favoritt.


Pasta er i utgangspunktet ikke min favoritt spise, men kan jeg få den kald som i en god salat, ja da er jeg fornøyd. Jeg tror jeg er en av de få som faktisk måtte bli i alle fall 19 år før jeg smakte pasta for første gang. Det vil med andre ord si at jeg stiftet bekjentskap med spagetti rundt da vi gjorde oss klare for å entre '90 tallet :-D Jeg kan ikke si at det var en opplevelse, ei heller at det har vært det siden. All respekt for pasta elskere ... men jeg foretrekker den kald, og som i denne oppskriften, blandet med alskens gode smaker!

Jeg tror de fleste hjem har en egen variant av pastasalat. Noen ganger hiver vi i det vi har av leftovers i kjøleskapet, andre ganger handler vi inn våre favoritt grønsaker/kjøtt. Vi har kommet frem til denne varianten som vår favoritt. Når vi lager den, planlegger vi den som middag og kveldskos for to dager. Når jeg først skal snitte og mikse mye godt, vil jeg ha en ordentlig porsjon. Og så er det velkjent at salaten er enda bedre dag nummer 2.

Porsjonen her rekker til 2 middager og 2 kveldskos og 1-2 lunsj for meg og min kjære (og ja, så går der altså også en stund til neste gang vi lager den... men det er så enkelt og lett med maten disse to dagene...)

500 gr. tørr pasta, kokes og skylles i kald vann
8 skiver bacon, i mindre biter, stekes i litt olje og avkjøles i pannen
1 box picnic kalkun, skåret i terninger
1 rød søt spiss paprika, i biter
1 purreløk, i halve ringe
2 kinesiske hvitløk, presset
1 box mais korn
10 stk. syltet agurk skiver, i små tern
3 ss. av vesken fra sylteagurken
1 box lett rømme
1 pose lett majones

Alt blandes godt og stilles kaldt.
Når jeg har i bacon, tar jeg også med stekefettet fra pannen. I alle fall mesteparten av det. Avhenger selvsagt av hvor mye olje du har brukt til stekingen, men jeg bruker minimalt.
Best om den får trekke en halv times tid før servering.
Server med salat og godt brød til.

I dag hadde vi ristet rugbrød til, kan sterkt anbefales å prøve det gode danske brødet ristet - jeg rister gjerne to ganger så det blir skikkelig sprøtt og litt brent på kantene. Jeg syns personlig det er mye bedre med et smakfullt grovt brød til, fremfor loff eller baguetter.

Velbekomme.

2 kommentarer:

  1. Denne var bare himmelsk... blitt våe favoritt :-) Tusen takk for at dere deler med oss andre.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Kjekt å høre at den falt i smak hos dere og :-) Hmmmm.... tror jammen vi snart må ha den igjen her i huset ;-)

      Slett