torsdag 16. desember 2010

Jule cookies - går nonstop ned på høykant.



Så ble det tid for litt jule kaker igjen. Denne oppskriften fant jeg på internettet for mange år siden, men har faktisk aldri kommet så langt som til å bake dem. Typisk meg! Før fant jeg oppskrifter her og der, klippet ut, kopierte, skrev ned og satte de fint i mappe eller skrev de inn i min røde 'mat bibel' (A5 ringperm med alfabetisk skille-ark og kartotekskort). Men jeg har lært ... nå kommer en oppskrift aldri i 'den røde' før den er utprøvd og godkjent. Nå er tiden kommet for denne oppskriften!

Grunnen til at jeg har gjemt denne oppskrift er nok rett og slett fordi jeg er en både sjokoladegris og kakegris. Så denne kombinasjon må jo være midt i blinken for en som meg!

Porsjonen gir sirka 60 stk

180 gr. sukker
180 gr. brun farin
240 gr. margarin

2 ts. bakepulver
2 ts. vaniljesukker
380 gr. hvetemel
2 egg

1.5 plate kokesjokolade (en plate i Norge tilsvarer 100 gr.)
1 stor pose nonstop/smarties. Ta fra noen til pynt.

De to type sukker røres hvitt med margarin.
Mel, bakepulver og vaniljesukker blandes og tilsettes sammen med eggene.
Rør inn hakket kokesjokolade og hakket nonstop (husk og gjem til pynt før du hakker)
Settes på bakepapir med en teskje med topp. Pynt med en nonstop.
10 min. ved 200 grader.
Avkjøles.

Og så er det tid for kos.... :-)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar