søndag 12. desember 2010

Cornflakes toppe - knasende gode.





Da jeg var barn var jeg og min familie på besøk hos min tante, onkel og fetter. Det var i julemåneden så det var selvsagt mye godt til ganen. Det var her jeg smakte disse cornflakes toppe for første gangen. Og jeg var solgt! Jeg var barn, ikke engang ungdom, men jeg husker det fortsatt. Lukten, smaken og lyden av sprøe cornflakes. Kombinasjonen med mørk sjokolade (jeg erkjenner å være en slave og evig tilhenger av mørk sjokolade fremfor lys) og appelsin. 

For noen år siden smakte jeg de igjen, og ble litt forundret over at jeg likte dem som barn. De er ganske smakfulle og kraftige i smaken. Men for meg, er de et nødvendig alternativ til risboller. Jeg har planer om å forsøke meg på en utgave der jeg skifter ut appelsin med chili ... men ikke i denne omgang :-)

Porsjonen gir sirka 60 stk

125 - 150 gr. cornflakes
200 gr. palmin/delfia
200 gr. flourmelis
125 gr. kakao
reven skal av 2 appelsiner

Palmin/delfia smeltes.
Flourmelis, kakao og appelsin røres i.
Cornflakes vendes i.
I små toppe på bakepapir.
Stilles kaldt til de er harde.

Tips: ikke lag de for store. En liten knask om gangen holder lenge nok :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar