mandag 6. desember 2010

Tørre vafler - en av julens syv?


Denne hører til blant våre norske tradisjoner. Oppskriften fikk jeg for en god del år siden av 'familie av familie'. Det var en eldre herre som bakte dem, og oppskriften hadde han fra sin mor; med andre ord en oppskrift med mange år på baken. 

Jeg tenker meg at den er velkjent i norske hjem, mens jeg ikke husker å ha hørt om dem i Danmark. Gode er de! Tørre og krispy ... søte men ikke for søte. Noen vil kanskje finne de kjedelige, men sjovt nok forsvinner disse som oftest først her i huset. Og så er de utrolig enkle og raske å lage, - spesielt om du har et dobbelt vaffeljern. Jeg anbefaler dem som et godt alternativ blant 'de syv slags'.


Denne porsjonen tilsvarer 12-15 plater, alt etter størrelse.

4 egg, deles i plomme og hvite
250 gr. sukker
250 gr. smeltet og avkjølet smør/margarine
500 gr. potetmel
3 ts. bakepulver

Eggeplommer vispes godt med sukker.
Tilsett smør/margarine
Potetmel og bakepulver blandes og siktes i.
Eggehvitene piskes stive og vendes/skjæres i til slutt.
Deigen skal være ganske fast, i  motsetning til vanlig vaffelrøre.

Ha en god stor klatt røre i vaffel jernet og stek til de er lysebrune.
Del dem i hjerter og avkjøl.

Kos dere :-)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar