tirsdag 7. desember 2010

Konfekt stenger - kjært barn har mange navn




Igjen en klassiker fra det norske julekjøkken. Denne oppskrift fikk jeg fra en eldre dame for mange år siden - og hun kalte dem for konfekt stenger. De er enda en av mange varianter av brune pinner. I andre oppskrifter er der gjerne både kanel og eggeplomme i, men denne enkle versjon her syns jeg er berettiget blant alle de ulike smakene i diverse jule småkaker. Jeg veksler mellom mørk og lys sirup, men foretrekker den lyse. Igjen en smakssak. 

Under planlegging av dette årets julekake/konfekt fabrikasjon her i huset, ble disse bestilt av min datter. En av hennes favoritter, som hun selv sa. I foregående helg måtte hun derfor hjelpe med både tørre vafler og konfekt stenger. 

Denne porsjonen gir sirka 60 stk.

200 gr. smør/margarin
200 gr. sukker
4 ts. sirup
300 gr. hvetemel
2 ts. natron
2 ts. vaniljesukker

Smør/margarin røres hvitt med sukkeret.
Tilsett sirup, rør godt.
Bland mel, natron og vaniljesukker og rør det i deigen.

Del i 4 og rull til pølser.
Steikes 10-12 min. ved 200 grader.
Skjær de nå flate pølser på skrått og la dem avkjøle.

Enklere blir det nesten ikke :-)
God fornøyelse.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar