mandag 31. januar 2011

Hindbærsnitter/bringebærsnitter ... et kjært minne fra barn-og ungdommen.



Jeg husker det som var det i går: en liten tur til den lokale baker og kjøpe hindbærsnitter. Og gjerne den med marsipan på toppen. Åh så godt det var! En skikkelig 'tørr' kake med herlig smak av bringebær og glasur/marsipan på toppen.  
For rundt 10 år siden laget jeg dem for første gang selv. Skikkelig gode ble de, men jeg husker at deigen virket litt for tørr faktisk. Jeg satte derfor på jakt etter en ny oppskrift på mørdeigen som danner de to lag i snitten. Valget falt på en utgave der deigen samles med egg og ikke vann som i min gamle oppskrift.
Snittene består i sin enkelhet av to lag med mørdeig, hindbærsyltetøy (bringebærsyltetøy) smurt i mellom og til slutt pyntet med hvit glasur. Forholdsvis enkel å lage til.
Min datter og jeg kjørte deigen sammen i food prosessoren kvelden før og den lå så og 'god-gjorde' seg i kjøleskapet over natten. Vanligvis er det nok med en halv times tid på kjøl før den rulles ut.

Denne oppskriften rekker til sirka 16 stk. store eller 32 stk. små
(Jeg valgte små denne gangen, syns størrelsen er akkurat passe siden de er søte, de ble da på ca. 3*5 cm.)

Mørdeig:
300 gr hvetemel
3 ss. sukker
2 knsp. salt
200 gr. kald margarin/smør
1-2 egg

3-400 gr. hindbærsyltetøy
Flourmelis til glasur

Bland mel, sukker og salt og ha det i food prosessoren.
Skjær smør eller margarin ut i mindre tern og ha det sammen med melet.
*Pulse* det så til du får en grynet konsistens.
Pisk eggene lett sammen først, og tilsett dem litt av gangen, til du har samlet deigen.
Form til en klump og dekk med plastfolie før du stiller det i kjøleskapet.

En halv time senere ... eller enda senere:
Del deigen i to.
Rull først den ene del ut til en stor firkant, nesten på størrelse med en langpanne. Mine ble sirka 30*35 cm.
Legg den på bakepapir og på langpannen.
Smør syltetøy ut over deigen.
Rull den andre deig klumpen ut til samme størrelse firkant.
Legg den over syltetøyet, og press den lett ned.

Bak i 20 min. ved 200 grader.
La den avkjøle.
Pynt med glasur.
Skjær ut i passende serveringer ... bruk et pizzahjul, det gjør jobben lettere :-)

Kos deg mens du tenker på siste års ferie i Danmark med et selvsagt besøk hos de verdensberømte danske bakerier ... eller sammenlign med din lokale bakers utgave. Tror nok du skal bli fornøyd med disse hjemmelagde også :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar