mandag 24. januar 2011

Makron kaker/muffins ... søte og sprøe.



Har jeg sagt at jeg er glad i det søte? Jeg er også glad i marsipan ...
I Danmark har vi makroner. Store og små ... fra bakeren eller fabrikken. Søte, veldig søte faktisk, og sprøe. Vi bruker dem vel mest i forbindelse med desserter, der de har trukket i litt 'voksen drikk' og servert med is og frukt og pisket krem. Eller som et lille fiff i bløtkaken og marsipan kaken ... mellom lagene sammen med frukt og/eller krem. Og det er godt, det er farlig godt!

Siden min familie var her i julen, var jeg så heldig å få fylt opp kjøkkenskapene med litt av hvert. Og da spesielt det som ikke er lett å få tak i her i Norge. Det ble til to store poser makroner også. 
De var bestilt for en helt bestemt grunn, nemlig dagens oppskrift! Super søte, enkle og gode makron kaker i muffins forme. 
Sprøe på utsiden og a la tyggis inni.
Til mine norske venner: jeg vet å ha sett dem her oppe, men det er lenge siden og husker ikke hvor. Ikke la deg forvirre til å gå til bakeren og kjøpe det de kaller makroner her. Da blir du ruinert og det blir selvsagt ikke helt det samme. Det prøvde jeg en gang og gjør det ikke igjen nei. Men men... kan godt tenkes makroner er mer tilgjengelig nå.



Oppskriften rekker til 26 stk. (ikke amerikanske forme)

3 egg
300 gr. sukker
1.5 ss. mandel essens
1 ts. bakepulver
125 gr. smeltet smør
125 gr. hvetemel
100 gr. knuste makroner

Pisk egg og sukker til eggedosis.
Tilsett essens, smeltet smør og mel og bakepulver.
Vend inn de knuste makroner.

Ha røren i muffin forme. Fyll dem halv opp. 
Jeg bruker dobbel forme, altså 2 muffin forme i hverandre for bedre støtte. 
Har du kraftige forme er dette selvsagt ikke nødvendig.
Bakes ca. 12-14 min. ved 200 grader.

Sett på kaffen og nyt :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar