fredag 28. januar 2011

Morfar's skjegg - søt og syrlig kake :-)


Et plutselig innskudd den andre dagen, fikk min datter og jeg på kjøkkenet i en fart! Vi smekket sammen deigen til bunnen i kaken, og mens min yndige datter trimmet kor-stemmen sin, ferdig gjorde jeg kaken. Vi fikk så alle et lille stykke til kvelds kos, og resten har sakte men sikkert forsvunnet i dagene etter.

Kombinasjonen av deig, syrlige bringebær og myk søt skum er ikke så gale som det kanskje kan høres ut. Jeg husker å ha smakt kaken for mange år siden, men den har gått litt i glemmeboken siden da. Så nå var det på tide med en liten oppfrisker i kakevalget her i huset. Alle likte kaken godt! Jeg må ærlig innrømme at min søte tann ble satt på en prøve, en prøve som nok resten av kroppen er takknemlig for. Jeg kunne rett og slett ikke spise mer enn et lite stykke om gangen ... i motsetning til min typiske appetitt på kaker. Men da holder kaken lengre, i alle fall om det ikke var for yngstemanns åpenbare begeistring og inntaking :-)

Fremgangsmåten for bunnen kan gjøres på ulike måter. Jeg har her valgt å blande det tørre og blande det våte, og så blande dette sammen. Enkelt og greit. Men det spørs om ikke bunnen hadde blitt litt mer luftig og fyldig om jeg hadde rørt sukker og margarin hvitt og luftig, og så tilsatt eggene før resten blir rørt inn. Andre velger å gjøre mer a la kakebunn, altså piske egg og sukker, tilsette smeltet margarin i en tynn stråle mens det piskes og så til slutt tilsette mel og bakepulver.Gjør som du føler for eller er vant med.


Kaken passer til en 2 liters form. 
Jeg brukte en kake panne med lokk, størrelse 20 * 30 cm. 
Kaken ble ikke så høy, men det ble passelige stykker likevel.

Bunnen:
125 gr. smeltet smør
4 eggeplommer
0.5 dl. melk
125 gr. sukker
300 gr. hvetemel
2 ts. bakepulver

Bland det våte.
Bland det tørre.
Bland det hele sammen.
Ha i en form dekket med bakepapir.
Bak 15 min. ved 175 grader.
Ta ut av ovnen og la avkjøle mens du lager til topping.

Mellomlag:
2 dl. bringebærsyltetøy

Oppvarm i mikro eller i gryte. Da er det lettere å smøre ut på bunnen.

Toppings:
4 eggehviter
250 gr. sukker
2 ts. sitronsaft

Pisk eggehviter, tilsatt sitron saften, stive med litt av sukkeret.
Når det begynner å bli stivt, tilsettes resten av sukkeret litt om gangen.


Smør syltetøy ut over bunnen.
Fordel topping over.
Bak i ovnen i ca. 15-17 min. ved 175 grader.


La den avkjøle før du setter igang å forsyne deg.
Oppbevar den i kjøleskapet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar