tirsdag 4. januar 2011

Japansk karri - hvorfor ikke?


Tilbake i 1988 fikk jeg denne retten servert første gang. Vi hadde besøk av familie fra København, og oss vest-jyder skulle smake noe vi aldri hadde smakt før. Kjære Kazu, som er fra Japan, skulle lage middag til oss. Og herlighet som det smakte ... jeg husker det forsatt: sprøe og saftige koteletter skåret i strimler, grønsaker i en ualminnelig god saus og selvsagt ris.
 Jeg var da 17 år og betatt :-)

Siden har det blitt til mange middager som denne. Vi fikk selvsagt nøye instrukser i hvordan og hvorledes, og forsyninger av den ekte japanske karri fant ofte veien over Storebelt. I perioder har jeg ikke hatt mer på lager og har derfor måtte ty til alternativer. Et godt alternativ har vært glass med karri pasta innkjøpt i 'innvandre butikker'. Da har jeg brukt den med medium styrke og tilsatt 1-2 ts. i retten. Det kan absolutt anbefales men intet slår selvsagt originalen:

Jeg fikk faktisk to pakker i julegave dette året :-) Så da måtte vi selvsagt få retten prøvd ut med en eneste gang i det nye året.  Oppskriften som jeg har her, passer for 2 voksne og da blir vi mer enn godt mette:

3 koteletter
Egg, strøkavring og hvetemel til panering
Olje til steking
1 dl. ris
3 gulerøtter
1 purreløk
2 poteter
2 blokke japansk karri eller 1-2 ts. karri pasta medium styrke

Kotelettene paneres først i mel, dernest i egg og så i strøkavring. I dag delte jeg kjøttet opp i halve koteletter og jeg skjærer alltid beinet av om jeg bruker vanlige koteletter. Vil egentlig anbefale nakkekoteletter til denne retten. Stekes i olje til de blir brune og sprøe, og selvsagt gjennomstekte. Ta av og dryss med salt og pepper.
Gulerøtter, purreløk og poteter renses og skjæres i munnrette størrelser. 
Ha i en gryte og dekk med vann.
Koker 10-15 min. 
Ta av varmen eller skru ned for varmen. Tilsett karri.
La det simre litt så det blir tykt og godt. Den japanske karri i kombinasjon med poteter jevner sausen. Ellers går det an å snyde litt med maizena om den andre karri brukes.
Kok risene i lettsaltet vann.
Server!
Og velbekommen...

Her er en link jeg fant på S&B sin hjemmeside. Historie bak japansk karri og en liten snut som viser hvordan den japanske karri skal lages. Det får bli varianten neste gang :-)
http://www.sbfoods.co.jp/eng/currystory.html


Fant forresten et bilde av den karri som jeg erstatningsvis har brukt noen ganger .... kom på at det fins så mange varianter og jeg ville nødig noen skulle tilsette rød karri, for da blir retten absolutt ikke det samme :-D

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar