fredag 7. januar 2011

Koteletter i ovnen - ny vri på en klassiker.



Jeg liker veldig godt middager som står og godgjøre seg i ovnen, mens jeg mentalt forbereder meg til etegilde! En klassiker er jo koteletter i fat. Hva er mer enkelt enn å brune noen kjøttstykker, hive dem og litt av hvert i et fat og så rett i ovnen. Siden jeg er litt vel glad i saus, så passer det meg ypperlig med oppskrifter der herlighetene svømmer i fløte ... kanskje ikke så sunt, men man trenger jo ikke hive inn på med fler desiliter.

Denne oppskriften er gammel og jeg vet faktisk ikke hvor jeg har den ifra. Diskuterte litt med min mor, men hun kunne ikke erindre den fra tiden min som barn. Uansett, så fristet oppskriften igjen. Kombinasjonen av stekt løk og sopp (dette bare elsker jeg), syltet agurk og rødbeter samt min elskede fløte, kan jo aldri bli helt gale. Jeg husker å ha fortært denne retten for år tilbake, og at jeg likte den, men man kan jo endre smak med årene. Så vi forsøker igjen :-)

Jeg gjengir her oppskriften som den er ment, men har i parentes skrevet de mengder jeg har brukt, siden jeg ikke helt hadde nok av enkelte ingredienser. Porsjonen strekker til så mange personer du har antall koteletter i til. Vi skal spise den to kvelder på rad og vi er to voksne (og sultne...)

4 - 6 koteletter (jeg brukte 6 kam koteletter uten bein)
250 gr. sopp i skiver
3-4 dl. fløte (jeg brukte en boks med 3 dl.)
250 gr. rødbeter (150 gr. brukte jeg idag)
150 gr. sylte agurk 
2 løk (hadde dessverre bare 1...)
8-10 skiver bacon (brukte en hel pakke)

Koteletter brunes i pannen og legges i et ovns-fat.
Løk i halve tynne ringer brunes og stilles til side.
Sopp brunes i litt margarin.
Fløten heldes over og kokes inn et par minutter.
Jevnes med maizena rørt ut i kalt vann.
Smak til med salt.
Tilsett løk, hakket agurk og hakket rødbeter i sausen.
Her kan du tilsette litt sukkerkulør 
hvis du som jeg ikke er så glad i rosa saus :-)
Smak til med pepper.
Ha sausen over kotelettene.
Legg bacon skiver over som lokk.
I ovnen ved 175 grader i rundt en time.

Vi serverte med kokt ris til idag :-)
Velbekommen!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar