tirsdag 25. januar 2011

Skinke-oste ruller ... populær hos de yngste (og de elste)



Jeg har alltid vært veldig begeistret for innbakt pølser, eller såkalte pølsehorn. Store svulmende horn av myk gjærbakst med en smakfull pølse i. 
Men det stiller krav til kvaliteten på pølsene, og at deigen er myk og akkurat passe salt/søtt. 
For en stund siden laget jeg pølsehorn til familien, men i mangel på iver etter å gå i butikken etter skikkelige pølser, tok jeg en pakke opp av fryseren. Pølser fra den foregående grill sesong. Og det angrer jeg på! Familien spiste hornene, men pølsene var pent plukket ut og lå triste på tallerkenen etterpå. Jeg lærte ja. Selv om innbakte pølser går inn under det jeg forbinder med simpel mat (men dog god mat), går det ikke å sløse på kvaliteten. Selv de yngste i familien har etterhvert fått evnen til å skille mellom skitt og kanel ... i alle fall blant pølser :-)

Noen måneder etter, laget jeg samme horn, men denne gang med ost og skinke i. Og DET ble en suksess. De ble spist, intet ble plukket ut og der ble spurt etter mer. Så på denne søndagen tenkte jeg å gjøre mellom måltidene i uken som kommer litt lettere ... med andre ord: bake opp en del skinke-oste ruller til fryseren. Super gode å tine i mikro, blir da som nesten nybakte. Er også perfekte som tur mat. Ja, jeg tror vi alle har et forhold til innbakte pølser/skinke-ost. Og selv om det kanskje ikke er så 'hipp' så er det jammen godt likevel og vel verd litt tid på kjøkkenet :-)



Denne porsjonen rekker til 16 'calzoner' og 16 ruller.
Jeg valgte i dag å lage ruller og calzoner, til en avveksling.
Siden jeg bare hadde en pakke med skinke, valgte jeg å bruke bacon siden jeg hadde 10 skiver til overs fra innkjøpet til gårsdagens middag. Ost og bacon er ikke så verst sammen det heller - og disse ble formet som små calzoner.

7 dl. lun melk
2 pk. fersk gjær
2 ts. sukker
2 ts. salt
1 kg. hvetemel.

2 pk. skinke, eller 1 pk skinke og 10 skiver bacon.
Reven ost, mengde etter smak. Jeg raspet opp rundt 300 gr.
Ev. oregano, ketchup.

Rør gjæren ut i den lune melk.
Tilsett sukker og salt.
Elt inn melet.
Still til heving 1 times tid.

Kjevl ut lange remser (til ruller) eller sirkler (til horn).
Skjær ut og fordel fyll på.
Bruker du bacon, så stek dem i små biter før du har dem i - og husk å la dem trekke på litt tørkerull etter steking.
Her kan du gjerne smøre med litt ketchup og drysse på oregano i tillegg til ost og skinke, blir litt a la pizza.

Legg på bakepapir og la heve 20 min.
Smør ev. med egg.
Bak 12-15 min. ved 200 grader.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar