torsdag 20. januar 2011

Elte-fri langtidshevet brød - super enkel og vanvittig godt - MED SAMMALT RUG!


Har du prøvd det elte frie brødet? Ikke enda ... Da kan du nå velge om du vil satse på ren hvetemel eller om du vil blande med litt mer sunt mel!

Etter både forespørsel i hjemmet og på bloggen, har jeg nå forsøkt meg på en grovere utgave. Fremgangsmåten er den samme, men isteden for 500 gr. hvetemel har jeg denne gang brukt 350 gr. hvetemel og 150 gr. grovmalt sammalt rug. Som dansk er jeg veldig glad i rug smaken, så det var opplagt å mikse med rugmel. 

Resultatet? Et enda bedre brød - etter min smak :-) 
Et tyngre brød med mer fylle ... dette er vår nye hverdags brød. 
Så får vi heller slå til med den rene hvetemel utgaven i helger eller til spesielle anledninger.

Jeg vil fortsette å prøve ut diverse mel sorter. 
Har du forslag så skriv gjerne en kommentar :-)

Oppskriften blir som sagt:

350 gr. hvetemel
150 gr. sammalt rug (grovmalt)
2 ts. salt
1/4 ts. tørrgjer

Fremgangsmåten finner du her under mitt siste innlegg om elte fri brød :-)

God fornøyelse!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar