søndag 9. januar 2011

Søte mandler - movie snack


Har du også mandler tilovers etter julen? Jeg har en tendens til å kjøpe litt vel mange i løsvekt og sjeldent få de brukt opp til det opprinnelig planlagte. Men da er det jo godt at jeg elsker mandler, i de fleste varianter.

 Først ut kommer en oppskrift på mandler med smak av kanel. De er en form for brente mandler men noe enklere å tilberede siden ingrediensene bare skal blandes og så ellers passe seg selv i ovnen. Jeg har tidligere sverget til salte mandler og mandler med sesam, men tenkte å prøve noe nytt denne gangen. Mine oppskrifter på mandler kommer på bloggen en gang senere, mens denne oppskriften idag er funnet på siden til "Passion4baking" (sterk anbefaling til inspirasjon og munnvann). Jeg har endret litt i oppskriften men det grunnleggende er til all ære og respekt til før nevnte side.

1 eggehvite
1 ts. kaldt vann
 - vispes sammen med en gaffel til det skummer

350-400 gr. hele mandler tilsettes.

Bland inn:
3 ss. sukker
4 ss. brunt sukker
0.5 ts. salt

Bre det ut over bakepapir i en langpanne.
Stek ved 120 grader i 1 time.
Rør av og til.
Tror jeg hadde de inne i 20 min. ekstra.

God fornøyelse!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar