søndag 23. januar 2011

Innbakt svinefilet - lørdagens 'fest middag'.


Lørdagen går som oftest med å handle inn til uken som kommer, avslapping med kaffe og pc, kos og prat og selvsagt en ekstra god middag. Valget denne uke falt på en svinefilet (svinemørbrad som vi sier i Danmark) som lå i fryseren. I tillegg til godt kjøtt og masse tilleggs krydder/smak, er jeg litt glad for butterdeig. Det er ikke så ofte jeg hører om eller ser oppskrifter med butterdeig ... og hvis, så er det bakverk av en art. Så der er litt retro over det innbakte kjøttet :-)

Det er blitt moderne å pakke inn finere kjøtt i parmaskine eller spekeskinke, og det er fryktelig godt det også, men jeg satset denne lørdagen som sagt på den gode gamle butterdeig. Dog innkjøpt og ikke hjemmelaget. Men hva skulle vi så putte i? Tilbake i ungdomsårene husker jeg svinefars som var tilsatt det ene og det annet, for dernest å bli pakket inn i deigen sammen med fileten. Og det er nok originalen det ja, men jeg syns det ble for mye kjøtt. Jeg valgte derfor en kombinasjon av krem ost med hvitløk, soltørket tomater, stekt bacon og Provence krydder. Jeg delte min filet i to på tvers og pakket dem inn hver for seg. Men du kan selvsagt lage en stor 'pakke' om du ønsker. Med andre ord: hva du pakker inn med kjøttet og hvordan du pakker inn (porsjoner, større pakker, hele fileten, dekorasjon og innpakking osv.) er helt opp til deg ... dette er bare min måte i dag :-)

Vi hadde stekte poteter, salat og ovnsbakte hele rødløk til. Og jammen ble vi mette, og halvparten står tilbake til søndagsmiddagen :-)

Du trenger følgende:

1 pakke butterdeig (tø opp min. 20 min før bruk)
1 svinefilet
6 soltørket tomater
6 skiver bacon
Krem ost med hvitløk og urter
Salt, pepper og Provence krydder.
Egg til butterdeigen.

Legg tomater i bløt i vann, med mindre du har valgt utgaven i olje.
Skjær bacon i mindre biter og stek dem lett på en tør panne. Legg til sides.
Klargjør filet: skjær vekk sener og del den eventuell i to stykker på tvers.
Gni kjøttet med salt og pepper, og brun i litt margarin. 
Skjær tomatene i mindre biter.

Kjevl ut butterdeigen. Prikk den med en gaffel (så dampen kommer seg ut under stekingen).
Smør litt krem ost på midten.
Legg halvparten av bacon og tomat på, og dryss med Provence krydder.
Legg over kjøttet.
Ha resten av bacon og tomat oppå og kvern over salt og pepper og litt mer Provence krydder.
Legg et par klatter med krem ost over.

Fold inn sidene av butterdeigen.
Fold inn den ene langside,
Pensle med egg på kanter.
Fold den andre langsiden over og trykk godt ned. Bruk ev takkene på en gaffel på kantene.
Pensle med egg på alle sammenføyninger og trykk lett sammen.
Legg i et smurt fat og sett i ovnen.
200 grader i 45-50 min.

Velbekommen!



1 kommentar:

  1. Dette så godt ut, jeg skal lage denne retten til en vennefest i oktober, til 12 personer. Tenker å ha potetmos med trøffel til, samt ovnsbakte tomater og paprika og en grønnpeppersaus. Tror det blir himmelsk! Takk for at du deler oppskriften!

    SvarSlett