torsdag 27. januar 2011

Chili con carne - mye enklere enn du tror.



Jeg husker rett og slett ikke hvor jeg har denne oppskriften fra. Retten krever ikke så mye fra kjøkkenskapene, er forholdsvis fort å lage og er akkurat passe spicy - i alle fall for meg. 

Når vi har denne retten tenker jeg på barndommens cowboy film: den sulte skitne cowboy som endelig kommer til en kro eller en liten 'inn' langt ute i det støvete land. Med stor appetitt setter han igang med bønne retten som blir servert. Og med stor iver river han lefser av det store brødet som alltid ser nybakt ut, og dypper det i sausen. Jeg vet godt at det ikke akkurat var chili con carne han spiste, men heller tomatbønner ... men altså, nå er det bare det bilde jeg får frem når jeg lager til denne gryteretten :-D

Porsjonen strekker til 2 voksne og 2 barn, 
igjen avhengig av alder, appetitt og tilbehør.

1 hakket løk
2 hakket fed hvitløk
4-500 gr. kjøttdeig
1 pose taco krydder
litt veske 
1 ts. cumin
1 ts. chilikrydder
1 boks røde bønner
1 boks grovhakket tomater

Stek løk og hvitløk.
Kjøttdeig tilsettes og brunes.
Tacokrydder røres i og litt veske tilsettes (se mengden på krydderposen)
Tilsett cumin og chili.
Når vesken har kokt inn til halv mengde tilsettes bønner og tomater.
Kokes igjennom et par minutter.

Server med ris, salat og brød.
Bon appetitt!
I dag serverte vi tomatsalat og polarbrød til.
Oppskriften på Polarbrød finner du Her

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar