fredag 21. januar 2011

Koteletter med Ravigotte saus - igjen en ny vri på ovnsmat :-)



Ravigotte saus, kjenner du til det??

Du finner den på hyllen i ketchup/olje seksjonen. En plastflaske a la salat dressing og fargen på herligheten er mørk solgul, nesten oransje. En hoved ingrediens er sennep.


Jeg husker denne sausen fra een bestemt rett fra barndommen: Kald kokt torsk i en saus med bla. ravigotte, pyntet med kokte egg, reker, kaviar osv. hertil ristet hvitt brød. Denne delikatessen fikk vi alltid på nyttårsdag, siden der som oftest var rester fra den tradisjonelle kokte torsk til årets siste middag :-)
Ellers må jeg si at jeg ikke har brukt denne sausen i matlaging. Jeg googlet den derfor og fant mange interessante variasjoner, både kalde og varme. 

Oppskriften idag er en blanding av ideer funnet rundt omkring, og meningen var at den skulle være så enkel som mulig ... altså en god og rask hverdags middag. Den skal godt nok stå i ovnen en times tid men forberedingen tar ikke mer enn 15 min. så der er god tid til avslapping eller kanskje andre gjøremål før spisetid. Vi har hatt litt mye poteter i det siste, så vi valgte kokt ris til. 

Oppskriften rekker til 2 voksne og 2 barn.
Men antall koteletter og mengde fløte kan selvsagt økes.

4 Svinekoteletter
4 store ferske sopp, i halve skiver
2 løk, i halve ringe
1 flaske Ravigotte saus
1 boks med fløte

Tenn ovnen på 180 grader
Jeg skjærer alltid vekk beina i kotelettene men det er selvsagt ikke nødvendig, og det kan nok gi mer smak og gnasking om man lar de være.
Brun kjøttet og legg det i en ovns fat.
Stek løk og sopp, og legg over.
Hæld ravigotte sausen og fløten over.
I ovnen 1 time.
Server med kokte ris/potet/potetstappe og salat.

Syns at denne retten ble fantastisk god! Veldig god smak og for dere som er litt skeptiske til sennep som hoved ingrediens i sausen, så kan dere trygt prøve dette. Jeg spiser ikke sennep, liker det faktisk ikke, men denne kombinasjon med stekt løk og sopp var som sagt helt fantastisk. Og så var det utrolig enkel å tilberede!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar