lørdag 22. januar 2011

Sitron ruter - lemon shortbread


Jeg innrømmer blankt! Jeg har en fryktelig søtt tann .... jeg elsker søtt :-) 
Sånn er det bare ...

Jeg var på leit etter noe a la småkaker med god sitron smak. Er nemlig også glad for det friske og syrlige :-) Valget falt på noen amerikanske shortbread med en sitron krem over. De så akkurat passe søte og syrlig ut for meg, så jeg satte i gang. Så du må altså like sitron veldig godt og ha en søtt tann (eller fler) som jeg ... er du det? ...da er det bare å sette igang du også!

Oppskriften er nok så enkel og selv om det høres lite ut, så tro meg, det gir mange ruter. Tror det var meningen at rutene skulle være noe større enn de jeg endte opp med, men for meg ble dette rette munnstørrelsen (at der så går fler ned om gangen er en helt annen sak...)

Jeg hadde ikke noen 20*20 cm form med løs bunn, så jeg hadde deigen direkte på bakepapir. Da sitron kremen skulle på, laget jeg enkle vegger av aluminiumfolie som stakk litt inn under deigen og opp så det ble dannet en kant på rundt 4 cm.

Porsjonen rekker til omkring de 25 til 30 stk.
avhengig av hvor store du skjærer de ut.

Bunnen:
115 gr. usaltet smør (går helt greit med vanlig Melange også)
25 gr. flormelis
130 gr. hvetemel
1/8 ts. salt

Sitron kremen:
200 gr. sukker
2 egg
Saften av 2 sitroner
1 ss. reven sitron skall
2 ss. hvetemel

Bunnen først:
Rør smør og flormelis lett og luftig. 
Hvetemel og salt tilsettes og arbeides godt inn så det blir en fast deig.
Trykk deigen ut på bakepapir så det blir en firkant på rundt 20 gange 20 cm.
Bak 20 min. ved 180 grader.
Ta ut og avkjøl på rist. Ikke sluk for ovnen.
Bare la den bli liggende på bakepapiret men trekk det hele over på en rist.
Imens den avkjøles lager du sitron kremen.

Kremen:
Egg og sukker piskes luftig og glatt.
Rør inn sitron saft og skall.
Rør inn melet.
Du har nå en luftig og fyldig krem.

Legg bunnen (med bakepapir) tilbake på stekebrettet.
Lag til vegger av aluminiumfolie (hvis du ikke bruker en eller annen form). Smør strimlene bittelitt med olje eller margarin før du lager til veggene, så ikke kremen henger fast etter baking.
Hæld over kremen.

Sett tilbake i ovnen og bak 20 min. fortsatt ved de 180 grader.
Jeg lo min stå 5 min mer siden jeg syntes kremen så litt flytende ut. Tror dog ikke det var så nødvendig.

Ta ut av ovnen og trekk over på rist igjen.
Skjær ut i ruter.
Pynt med flormelis.
Still kaldt.

Nyt ... i små porsjoner :-)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar