lørdag 29. januar 2011

Svinefilet i pannen a la mormor :-)


Denne retten husker jeg fra langt tilbake i barndommen. Myke og saftige kjøttbiter i en fyldig brun saus, stekte bløde løk, kokte poteter og ikke minst Kim's Taffel chips. Sist nevnte var meget viktig for helheten sin del, og det er den fortsatt for meg. Første gang jeg serverte den for min egen familien, så jeg skepsisen da chipsen ble satt på bordet. Gikk det an å spise det til all den sausen? Jo da, det går veldig godt an. Er, etter min mening, utrolig godt nettopp sammen med den halv fete sausen.

Retten er egentlig eksklusiv siden det er svinefilet, eller svine mørbrad som vi kaller det i Danmark, der brukes. I tillegg er der en hel boks fløte i sausen, som jo må betegnes som fet og ikke hverdagsmat da. I kveld brukte jeg en hel svinefilet til to voksne og to barn, og det var bare akkurat nok. Alle spiste godt, og til og med chipsen ble spist av alle ... unntatt minstemann som ikke helt skjønner at chips hører til på middagsbordet (det er til tv kos når det endelig skal være).

Du trenger:

1 svinefilet
2 løk
1 boks fløte
Sukkerkulør
Salt og pepper

Tilbehør:

Taffel chips
Poteter
Salat

Skjær av overflødig fet remser på filet og skjær den i skiver på ca. 2 cm.
Bank kjøttskivene ut med en kjøtt hammer, så de blir flate og dermed større.
Skjær løkene i halve ringer.
Stek først løkene og ta av pannen.
Stek kjøttet og legg til side. Dryss med salt og pepper.
Ha boksen med fløte i pannen og kok noen minutter.
Farg med sukkerkulør. Smak ev med salt og pepper.
Legg kjøttet i pannen og ha over løken.
Skru ned for varmen og la stå og simre i 10-15 min. til sausen har tyknet og smaken satt seg.

Server med kokte eller stekte poteter, salat og selvsagt Taffelchips.
Velbekommen!!


De sørgelige rester i pannen etter servering, rester som aldri egentlig rakk å bli rester ...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar