tirsdag 18. januar 2011

Kjærlighet på pinne


For en stund siden fikk jeg smake disse på jobben min. En yndig liten jente skulle slutte, så hun hadde sammen med moren laget flotte rosa slikkepinner til oss. De var populære, skikkelig fine å se på og smakte nydelig. Jeg fortalte om pinnene til min datter og foreslo dem som et innslag i bursdagsfeiringen hennes i februar. Ideen falt i god smak, men måtte selvsagt prøves ut først. Så denne helg satte to 9 åringer igang med cookies baking og lollipop pynting. Bakedagen ser dere lengre nede på siden ... alt gjorde de selv! 
Og de hadde det gøy!! 
Så tusen takk til min kollega Kristine og hennes yndige datter Ariel :-)

Oppskriften rekker til rundt 25 pinner.

100 gr. smør
2.5 dl. sukker
1 stort egg
5 dl. mel
0.5 ts. bakepulver
en knivspiss salt
2-3 ss. melk (jentene brukte 2 ss.)
Blomsterpinner.


Smør og sukker røres lyst og luftig.
Egget tilsettes.
Rør inn mel, bakepulver og salt.
Spe deigen med melk.
Stilles i kjøleskapet i minimum en time. (Denne gang ble det akkurat en time, jentene klarte selvsagt ikke å vente)

Rulles ut og det stikkes ut rundinger med glass eller form. (jentene brukte glass med diameter 7 cm.)


En runding på bakepapir. Legg en blomsterpinne oppå. Legg enda en runding oppå og trykk lett sammen rundt kantene.
Bakes 8-10 min ved 200 grader.


Pyntes med glasur av melis og melk samt ønsket konditorfarge.
Brormann i huset måtte jo ha noe tøft han også, så det ble til rosa med hjerter og grønn med dino'er på.




2 kommentarer:

  1. Hei på dæi!
    Så gøy at "klubbekakan" (som vi kalle dæm for oppe i nord) falt i smak hjemme hos dine små. Og så flinke de va å lage de sjøl:)
    Kjæmpemange fine oppskrifter her inne hos dæi:)
    Klæm fra Kristine

    SvarSlett
  2. Hei Kristine!
    Klubbekakan ... den må jeg huske :-) Og ja, de falt veldig i smak her, så de er allerede bestilt til bursdagsfeiringen (bestilt: mor her må nok i gang å bake då...)
    Tusen takk for de fine ord om bloggen!
    Klem :-)

    SvarSlett