mandag 28. februar 2011

Tradisjonell løksuppe,- herlig godt!

Min halvspiste løksuppe ... 

Tilbake på 90' tallet jobbet jeg som servitør på en restaurant i Stavanger. Og jeg husker tydelig løksuppen som ble servert der! 
Utrolig god og utrolig varm :-) 
Faktisk var det lite populært blant oss servitørere når det ble bestilt, siden vi visste at suppen var rykende varm ved servering, og at det dermed tok lang lang tid før bordet var klar for hovedretten ... ja ja, som servitør var det vel det som var viktigst :-D

Uansett, suppen var utrolig god ... og nå var det på tide med en hjemmelaget her i huset. Og akkurat som da, rykende varm, så middagen dro i langdrag her i dag. Smaken var nydelig, om enn uten restaurantens 'hemmelige' ingrediens som jeg har glemt :-/

Porsjonen rekker til 4 som forret, og 2-3 som middag.

6 gule løk skåret i ringe
1 kinesisk hvitløk i tynne strimler
3 ss. margarin

1 ts. timian
1 liter kjøttkraft (jeg brukte 1 liter vann og 2 terninger kjøttbuljong)
salt og pepper
litt cayenne pepper

Loff og ost til gratinering.

Surr løk og hvitløk i margarin over svak varme i ca. 20 min. 
Løken skal bli myk og litt fet, ikke brun.
Kok opp vann med buljong terninger.
Tilsett resten og la det småkoke i 10 min.
Fordel i ovnsfaste boller.
Skjær skorpen av loff skiver og dekk suppen med brødet.
Ha ost over.
Gratiner i ovnen i ca. 5 min.

Server :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar