onsdag 2. mars 2011

Thai kylling - ikke mange ingredienser men super god smak :-)


For noen år siden, var jeg i Julebyen i Egersund. Blant de mange spennende boder, var en asiatisk butikk representert. De solgte små smaksprøver og selvsagt måtte jeg prøve. Og herlighet, så godt det var! En kjærkommen utstikker blant glødd, julegrøt og pølser. Jeg fikk oppskriften på en liten lapp papir og tok godt vare på den. 

Her i huset er vi glad i Kina mat. Enten fra byens beste 'kina' restaurant eller kokebøkene i hyllen. Men ... min bedre halvdel proklamerte for en stund siden, at skulle det være asiatisk mat måtte det være fra Kina. Ikke noe med vietnamesisk eller thai. Nei da, tenkte jeg.... vi venter en stund vi. Denne uken havnet retten på ukeplanen uten diskusjon. Jeg fortalte det var en Thailandsk rett men at han helt sikkert ville like den. Som den gode mannen han er, sa han selvsagt ingenting. Ikke før etter middagen.
 Da kom det.... "Dette er en av de aller beste retter jeg noen gang har smakt!!".
 Sånn er det med den saken ... :-)

Porsjonen rekker til 2 voksne. Ønsker du til kveldsmaten eller til neste dag, øker du bare antall kylling bryst og dobler sausen.

2 kyllingbryst 
1 brocolli
3 gulerøtter
1 løk
1 boks kokosmelk
1 ss. rød karri paste

Ha halvparten av kokosmelken i en wok gryte og kok den inn til den blir tykk. Dette tar 10 min.
Rør inn rød karri paste.
Spe ut med resten av kokosmelken og kok sausen ved svak varme i ca. 20 min.

Stek kyllingbryst i mindre biter i en annen panne/gryte.
Rens og kutt opp grønsakene. 
Gulerøtter i skiver, brocolli i små buketter og løk i halve ringer.
Når det gjenstår 5-7 min av sausens koketid, tilsettes først den stekte kylling. Bland godt inn.
Tilsett grønsakene og la de simre med i resten av koketiden.
Ferdig :-)

Server med kokte ris.
Vi hadde i dag 3 kyllingbryst og dobbel saus mengde. Droppet risen og hadde godt brød til. Kjempegodt å dyppe i sausen :-)

Velbekommen!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar