onsdag 9. februar 2011

Hjemmelaget fiskefrikadeller med bacon!


Jeg er glad i fisk. Som oppvokst på kysten i Danmark, fikk jeg fisk som noe av min første faste føde. Jeg husker fra den tidlige ungdom, at vi gikk til den lokale fiskehandler og kjøpte ferdig fiskefars til frikadeller. Kjempegode. Dette er ikke så ofte å få tak i lengre, ei heller i Norge. Men ferdig stekte fiskekaker, av ulik kvalitet, fins overalt. Enkelt og lettvint, det er sikkert ... men smaken? Ikke helt den gode fiskesmaken som jeg husker fra barndommen.

I kveld sto derfor hjemmelaget fiskekaker på menuen. Men med en liten vri ... nemlig bacon. Og jammen var de gode, alle spiste godt og ble passe mette. Akkurat som det skal være etter et fiskemåltid. Jeg syns at bacon gir en fantastisk smak sammen med fisken, ikke overdrevet smak så fisken 'forsvinner' men akkurat passe. Et annet godt tip er å skifte bacon ut med tilsvarende mengde røykt laks/ørret. Da holder vi oss i vannet, men tilføyer også her det lille ekstra :-)

Oppskriften er mange år gammel og nokså tradisjonell. Jeg har skrevet mengdene jeg har brukt i kveld i parantes, bare for å vise at de blir gode om du ikke har akkurat det som skrevet i oppskriften.

Porsjonen ga 13 fiskekaker/fiskefrikadeller:

500 gr. fersk filet av sej, lyr, torsk e. lign. (360 gr. sej filet i dag)
50 gr. bacon (80 gr.i dag)
1 liten løk, finthakket (dessverre utsolgt i kjøleskapet så ingen løk idag)
1 ts. salt
1 egg (2 egg, ville kompensere for mangel på fisk)
1-1.5 dl. melk
ca. 2 ss potetmel
hvit pepper

Lag farse av fisk og bacon. Jeg brukte foodprosessoren og det gikk helt fint.
Rør farsen sej med saltet.
Tilsett de øvrige ingredienser og rør godt sammen.
La farsen hvile litt.
Stek fiskekaker/frikadeller i margarin.

Server med kokte/stekte poteter, hollandaise saus, salat eller hva du ellers er vant med.
Velbekommen!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar