onsdag 23. februar 2011

Mini 'muffins' av kakerester :-)


Jeg har en tendens til å søke og finne mange spennende oppskrifter og ideer her på nettet , - om mat og kaker :-)
For en god stund siden falt jeg over "Cupcakes pops" ... altså mini muffins på pinne. Jeg tok vare på divers links og tenkte at kanskje jenta hadde lyst på sånne til bursdags feiringen hennes. Og selvsagt hadde hun det.

Jeg angrer vel litt på det nå, men 'prosjektet' har vært moro og resultatet ble, etter min mening, brukbar og etter bursdags barnet, strålende. Så ok det. Men de ble faktisk ganske gode i smak (litt søte) og greie å se på, men ikke noe kunsktverk for å si det sånn.

På både utenlanske og norske sider er det samme fremgangsmåte, stort sett i alle fall. Jeg har brukt en kombinasjon av egen oppskrift, Martha Stewart og Bakarella.com. Mitt utgangspunkt er Solskinnskaken fra den andre dagen, se oppskrift over i bloggen. Jeg ser mange har brukt sjokoladekake av en art, men min datter ønsket ikke dette, siden selve bursdagskaken i selskapet nettopp er en sjokoladekake. Jeg valgte derfor denne lyse vaniljekake som faller i smak hos de fleste.

Porsjonen ble alt for stor, så vi har leftovers i fryseren til trange tider (les: "MÅ ha noe søtt NÅ" tider). Jeg foreslår derfor å halvere denne porsjon, men velger likevel å gjengi den sånn som jeg har laget den. Porsjonen rakk til 70 mini muffins, hvorav 40 ble pyntet og 30 ligger i fryseren uten pynt.

En halv langpanne med Solskinnskake.

En porsjon krem av:
200 gr. philadelfia naturell
8 ss. mykt usaltet smør
500 gr. flourmelis
1 ts. vanilje ekstrakt (jeg brukte bare essens, siden jeg har brukt en kake med mye vaniljesmak)

 Pynt til 40 stk (sirka halvparten av mengdene over)
2 plater mørk sjokolade
2 plater hvit sjokolade
diverse pynt.

1. dag:
Smuldre kaken i en stor bolle.
Mix sammen ingrediensene til kremen så den blir luftig.
Rør kremen inn i kaken.
Trill kuler som legges på bakepapir. Mine kuler var sirka 3-4 cm i diameter. Dette avhenger av hva du ønsker  å lage til, om du bare vil ha kuler på pinne eller om du vil forme til mini muffins.
Still i kjøleskapet til dagen etter.

2. dag:
Form kulene som ønsket. Noen bruker en liten blomster form/utstikker: form da kulene avlange og dytt enden ned i formen og trekk forsiktig ut, så dannes det som kan se ut som bunnen av en skikkelig cupcake. Den andre enden av den avlange kulen formes da rundt og ser ut som toppen av cupcaken. Min tålmodighet rakte ikke så langt, så jeg formet rett og slett muffins/sopp med hendene.
Still dem tilbake på bakepapir og still dem i fryseren i 10-15 min.
I mens smelter du sjokoladen til bunnen. Dette gjøres raskt i mikrobølgeovnen.
Dypp eller pensle bunnen av dine minikaker i sjokoladen og still på bakepapir igjen. Ha dem i kjøleskapet til sjokoladen er stivnet.
Smelt så sjokoladen til toppen av kakene. Dypp eller pensle, og dryss pynt på. Still kaldt til de skal brukes. Vi skulle bruke dem til pynt på snope posene og som pynt sammen med bordkort.


Vil du gjøre som gjort på diverse links jeg fant, må du stikke en pinne i kakene når du har tatt sjokolade på bunnen. Da stiller du mini kakene med toppen ned og lar dem stivne som så. Når du da har tatt sjokolade på toppen, må du da stikke pinnene i isopor eller netting e.lign. så de stivner.
Jeg tok sjangsen på å kunne stikke pinnene i når jeg skal bruke dem, og ved første test gikk det helt fint :-)
Syns det var litt uoverskuelig å måtte styre med pinnene mellom pyntingen.

Jeg skal ærlig innrømme, og ble også gjort oppmerksom på dette av min datter, at mine mini muffins ikke ble så fine som alle de ulike varianter vi så på nettet i forkant. Hadde jeg hatt mer tålmodighet, mer sjokolade, mindre porsjon og kanskje bedre evne, var de nok blitt finere.
 Men smaken falt i alle fall i smak hos alle i familien, så gjenstår det å se hva gjestene syns i morgen :-D

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar