torsdag 3. februar 2011

Alt-mulig-bolledeig :-)



Nystekte boller ... bare duften ... herlig! Om det er vanlige boller, boller med krem, boller med syltetøy, boller med kanel eller boller med sukker oppå - samme for meg, gode er de alle sammen. Mitt 'problem' består som oftest i, at jeg ikke helt kan bestemme meg for hva jeg vil bake (les: spise) akkurat den dagen.

Så idag lagde jeg en alt-mulig-bolledeig og tok frem det jeg hadde av fyll/pynt. Deigen er en nokså vanlig gjærdeig og er enkel å jobbe med. Porsjonen gir rikelig med boller, og dermed anledning til nettopp m/u krem, syltetøy, sukker, kanel osv.

Jeg unnlater å pynte med glasur, da jeg/vi (tros alt) ikke klarer spise opp hele porsjonen mens den enda er fersk og myk, og derfor fryser ned i passende 'ta opp og inn i mikroen' porsjoner. Det er alltid til glede for barna og når lysten plutselig melder seg en dag :-)

Porsjonen gir rundt 32 store boller

5 dl. lunken vann
2 pk. fersk gjær
1100 gr. hvetemel
200 gr. myk margarin eller smør
150 gr. sukker
1.5 ss. kardemomme
1 ss. salt

Rør gjær ut i vann.
Ha mel i en røreskål og smuldre margarin/smør i.
Bland sukker, kardemomme og salt, og ha det i melet.
Elt inn vann/gjær.
Elt godt sammen og la deigen heve en halv times tid.

Form og fyll etter behag.
La etterheve i 15-30 min.
Bak 10-12 min. ved 220 grader.
Nyt, del, frys .... :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar