torsdag 17. februar 2011

Eplekake med vaniljesaus i ...



Ja, jeg vet det ... det er ikke akkurat høysæsong for epler og eplekake baking :-) Men når man nå har noen epler som ikke er helt gode nok til å spise som kvelds kvæs (hvis det overhodet er mulig med epler?), så går det ikke an å bare kaste dem. Da må man finne frem gamle oppskrifter ja ... og gamle er de, og lite brukte, for jeg er ikke så glad i eplekake. Men denne oppskrift er med vaniljesaus i, og den er helt nydelig! Enkel og nok så typisk eplekake, bortsett fra sausen da. Og nettopp sausen gir en fantastisk mye og svampede kake med deilig smak :-)


Jeg anbefaler å lage dobbel porsjon deig til en form på 20*30 cm. men beholde mengden saus og eple. Alternativ er å lage kaken i en mindre springform og beholde mengdene som gitt her og bare bruke en pose med saus:


200 gr. sukker
200 gr. smør/margarin
4 egg
170 gr. mel
1 ts. bakepulver
2 pakker med pulver til vaniljesaus og dertil 1 liter med melk + 2 ss. sukker (hvis det er saus fra Freia)
Epler (antall etter smak. Jeg brukte 5 små epler)
kanel 
perlesukker

Lag til vaniljesausen etter anvisning på pakken og still til avkjøling mens du lager deigen og ordner eplene.

Smør/margarin og sukker røres hvit.
Egg, mel og bakepulver tilsettes.
Ha i en smurt form. Jeg brukte en 20*30 form og hadde bakepapir i bunnen.

Kutt eplene i biter som du foretrekker dem. Noen foretrekker tynne båter og andre mindre biter...

Ha sausen over deigen.
Legg på eplebitene og dryss med kanel og sukker.

Stek ved 170 gr. i ca. 50-60 min.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar