lørdag 12. februar 2011

Kjempe frikadelle med grønsaker - en annen vri på 'kjøttkaker'.


Som dansker er jeg vant med svinekjøtt i tusen varianter. Vi har nok en del fler utskjæringer av kjøttet i Danmark enn her i Norge. Dog ser jeg, at også svinekjøtt blir mer og mer populær heroppe, og da ikke bare Familieribben :-) En av våre mest vanlige middagsretter med svinekjøtt, er frikadeller, som jeg tidligere har publisert oppskriften på her på bloggen. Frikadellene er en 'vinner' her i huset og en, etter min mening, god alternativ til kjøttkakene.

Da jeg proklamerte for barna at vi skulle ha en kjempefrikadelle, ble det jubel. Men fantasien tok nok over, for datteren min hadde bokstavelig talt forestillet seg en kjempe rund frikadelle. Likevel, selvom synet av en flat mega frikadelle, var litt skuffende først, så falt den i alle fall i smak. Og som sønnen min så fint sa 'Kan jeg få noe mer av den salaten på kjøtten, for den er så herlig på smaken', viser at også han var fornøyd.

Retten er i sin enkelhet en frikadelle fars, som blir fordelt ut over pannen, fremfor å bli stekt i mange mindre frikadeller. Som 'garniture' er det en miks av smørdampet gulerøtter, hvitkål og purreløk. Utrolig enkel og utrolig godt. Dere danskere vil helt sikkert gjenkjenne retten fra en av Karolines Køkken's mange fantastiske kokehefter!! Det var der min mor fant den i hin tid og serverte den til oss ...og har hengt ved lige siden :-)

Oppskriften rekker langt til 2 voksne og 2 barn.

400 gr. hakket svinekjøtt/familiedeig
1 lille finthakket løk
2 ss. hvetemel
2 ts. salt
1 egg
pepper
1-2 dl. melk

'Garniture':
3 gulerøtter
1 purreløk
1/4-1/2 hvitkål/hodekål

smør til steking og damping.

Rør ingrediensene til farsen sammen. Prøv deg frem med melken på slutten, farsen skal ikke bli for løs.
Smelt margarin i pannen og fordel farsen ut over.
Stek ca. 6 min på hver side.
Du kan enten snu frikadellen ved å snu den over på en tallerken og la den glide tilbake på pannen igjen.... eller du kan ta den enkle måten, som jeg gjorde, og dele den i midten og snu en halvdel om gangen med en bred spatel.

Mens frikadellen steker lager du 'garnituren'.
Snitt kålen fint, rasp gulerøttene og skjær purreløken i tynne ringer.
Smelt ca. 75 gr. margarin i en gryte.
Ha i grønsakene og vend dem godt.
Tilsett 1-2 ts. salt og 1 dl. vann.
Ha på lokk og skru ned for varmen. La herligheten dampe i ca. 10 min.

Ved servering has grønsakene oppå frikadellen.
Server med kokte eller stekte poteter til.
Velbekommen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar