søndag 6. februar 2011

Polarbrød med Fibra mel og fyll ... a la Ufo :-)

Som skrevet tidligere her på bloggen, er Polar brød veldig populære her i huset! For et par uker siden ble lageret i fryseren tømt, så i dag er dagen for påfyll :-)

Ikke bare i mediene, men også her i huset, er type mel i baksten noe som blir diskutert. Mannen min ser helst at alt bakst er med en blanding av hvetemel og grovere type, da det behager magen hans best. Han er så heldig at kroppen faktisk reagerer og dermed tvinger han til å tenke grovt. Jeg, der imot, svinger veldig mellom de gode hvite bakstene og den fornuftige typen. Men uansett, i dag ble derfor dagen da de vanlige hvete Polarbrød måtte steppe til siden for en litt (!) grovere variant. Jeg starter mykt opp ... skifter bare noe av hvetemelet ut med Fibra mel. Syns denne mel er utrolig god å jobbe med og gir en akkurat passe tillegg i smaken :-) 


Kan sterkt anbefale denne oppskrift på Polarbrød! 
De blir myke og lette, og smaker like godt etter en tur i fryseren. De holder seg også ferske lenge i boks eller pose, så du 'trenger' ikke spise alle nybakte eller fryse ned med een gang :-)

I dag blir det derfor Polarbrød med Fibra mel og med fyll av skinke og ost. Siden jeg egentlig baker for barna så de har noe enkelt og godt å komme hjem til fra skolen, er fyllet jeg bruker nok så tradisjonelt og lite oppfinnsomt. Hvis det bare var til oss voksne, ville jeg ha mer krydder, tomat, fetaost, løk osv i. 

Oppskriften på Polarbrød har jeg fra før her på bloggen (Her), og jeg bruker den samme oppskriften igjen og denne gang dobbelt porsjon siden jeg har brødene dobbel med fyll mellom. Porsjonen gir altså 32 Ufo'er.

5 dl. vann
5 d. melk
2 pk. fersk gjær
2.5 dl. olje
2 egg
200 gr. sukker
5 ts. salt
500 gr. Fibra mel
1.5 kg. hvetemel
(du kan øke mengden med Fibra og redusere hvetemel, om du ønsker)

Vann og melk lunes, og gjær røres i.
Tilsett olje og egg.
Ha i sukker og salt.
Rør inn Fibra mel først.
Rør og elt inn hvetemel.
Hever i 30-40 min.

Del og form deigen til boller, 64 stk. Rull dem flate med kakerullen.
Prikk dem med en stekegaffel eller annen spiss gjenstand.

Nå kan du legge dem på bakepapir og steke dem i ca. 8 min ved 230 grader
Eller ...
Nå kan du legge fyll på et Polarbrød og legge en annen over. Presse kantene lett ned, sjekke om du trenger 'fikse' hullene, 
og så bake dem i 8 min. ved 230 grader.

Brødene skal ikke pensles.

God bakst!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar