torsdag 10. februar 2011

Fastelavnsboller ... et alternativ til de med krem og syltetøy :-)



Jeg kan ikke huske når jeg smakte disse fastelavnsboller første gang, men jeg tror bestemt ikke vi feiret overgangen til 80' tallet. De var et tilbakevendende innslag i min barndom og jeg husker tydelig min begeistring over de fargerike boller som duftet herlig. Og kombinasjonen av sprø utside og myk innside, den litt tørre men søte bollen som ikke var fylt opp med pisket fløte, hvilket jeg virkelig hatet da jeg var barn!!

Bollene er super enkle å lage og kan pyntes i alskens farger og med krymmel av ulik art. Vi har hatt mange varianter her i huset gjennom årene, og hver gang har det blitt tomt fat etter kort tid ... sikkert alt for kort tid om du spør sunnhets ekspertene :-) Bollene er best samme dag som de er bakt, men selvsagt ikke noe 'problem' (spesielt for meg) å spise de dagen etter heller.


Oppskriften gir 26 stk.

500 gr. hvetemel
250 gr. margarin
250 gr. sukker
4 egg
6 ts. bakepulver
ca. 0.5 dl. melk

Margarin smuldres i melet.
Resten tilsettes, men vent med melken.
Saml deigen og tilsett melk til du får en litt klissete masse.
Og ja, den er rimelig klissete!

Rulles til boller som settes på bakepapir. Kan være lurt med litt mel på hendene når du ruller.
Ha litt avstand mellom bollene da de flyter litt ut.
HUSK: bollene trilles til kuler med en diameter på sirka 4-5 cm. Altså ikke til vanlig 'bolle-størrelse' :-)

Bak dem ved 200 gr. i 12-15 min. til de har en gyllen brunfarge.
La dem avkjøle før du pynter med farget glasur og krymmel.
Tid for kos :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar