søndag 31. mars 2013

Kjeks med honeypops (guldkornkager)



Småkaker eller kjeks er alltid godt å ha i hus når trangen til litt søtt melder seg. Mange varianter fins, og mange varianter hører til ulike tider av året ... kanskje mest jul. 
Jeg fikk lyst å prøve disse - Guldkornkager som de heter i Danmark. 
Tradisjonskaker i mange familier, dog ikke i min. 
Du må like gullkorn eller honey pops for å like disse. 
Jeg brukte den billige utgaven fra Rema 1000 - men kan tenke meg 
de blir enda bedre med den 'ekte' varianten.
Uansett, disse ble skikkelig gode ... sprøe med litt tyggegummi konsistens  ...yummi!

Porsjonen gir 40-50 stk. 
(rakk ikke å telle, siden de på mystisk vis forsvant etterhvert som de kom ut ovnen...)

120 gr. margarin
150 gr. sukker
1-2 egg (jeg brukte 3 til en dobbel porsjon deig)
100 gr. hvetemel
1 ts. vaniljesukker
1 ts. bakepulver
100 gr. honey pops/gullkorn

Rør margarin og sukker sammen til det blir lyst og lett.
Rør inn eggene.
Bland bakepulver og vaniljesukker i hvetemelet. 
Rør blandingen i marg-sukker blandingen.
Rør inn honey pops/gullkorn.

Bruk en skje og lag kuler på størrelse med en god stor valnøtt. 
Settes på bakepapir med god avstand.
Bakes 9 min. ved 180 grader.
Følg godt med, de blir fort brune...
Avkjøles på rist.



1 kommentar:

  1. flott blogg, liker denne bloggen

    du skulle hatt slik mal som denne tilbudsvarer.blogspot.com
    slik at mab kan skrolle med chrome nettleser enda bedre

    SvarSlett