onsdag 27. mars 2013

Brunsviger (kanel kake)



Min barndom besto av mange bursdags selskaper .... danske barnebursdager med kagemand/kagekone. De av dere som har besøkt en dansk baker, har kanskje fått 'æren' av å se en ekte dansk kagemand/kagekone?! En veldig stor kake formet som en mand eller dame, og pyntet med smågodt (øyne, munn, hår, klær etc.). Skikkelig stilig og svært populær hos store og små. Selve kaken er som oftest laget enten av vannbakkelse eller av en lys kakedeig med en topping av brun farin og kanel. 
Oppskriften her er av typen sistnevnte  men ikke formet som kagemand eller -kone. Kanskje det kommer bilde/oppskrift når yngstemann i huset skal feire bursdag neste gang...vi får se.

Oppskriften passer til en stor rund kake på langpannen (ikke hele langpannen):

1.5 dl. melk
40 gr. gjær
1 egg
40 gr. sukker
150 gr. margarin
375 gr. mel

Topping:
100 gr. margarin
100 gr. brun farin
0.5 ss. kanel

Smelt margarin og tilsett melken. Når blandingen er rundt de 37 grader røres gjæren inn.
Rør inn egget, dernest sukker og elt til slutt melet inn.
Deigen skal være litt fuktig og lind.
La deigen heve i 20 min.
Form som ønsket på bakepapir eller ha en i springform.
La kaken heve i 15 min.

Topping:
Smelt margarin og rør inn den brune farin og kanel.

Ha topping utover kaken og bak i 15-20 min. ved 225 grader.

Kaken er egnet til frysing .... 
lunes ved 180 grader i 5-10 min. og den er som nybakt :-)

Sånn ser en ekte dansk fødselsdagskage ut:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar