fredag 29. mars 2013

Rundstykker med havregryn


Denne oppskrift er rett og slett fra baksiden av havregryns posen. Jeg bakte disse med jevne mellomrom ... og plutselig en dag fant jeg ikke oppskriften på de nyinnkjøpte havregryn ... hmmmm ....plagsomt, men det fikk meg i alle fall til å skrive ned oppskriften (hadde en gammel pose stående...). Er usikker på om oppskriften har funnet veien tilbake til posene, har faktisk ikke sjekket på lenge. Vet også at der har vært ulike oppskrifter,- denne er dog kjempegod. Men men, uansett, her er oppskriften! Jeg lager deigen ganske våt og bruker en stor iskuleskje til å sette dem på bakepapiret med. Så ingen rulling og forming, og ingen hender som må vaskes :-) Genialt ...
Super raske og kjempe gode. Spesielt nybakte.

Porsjonen rekker til 18 stk.

300 gr. havregryn
300 gr. hvetemel
1 ts. salt
75 gr. margarin
2 ss. sirup (lys eller mørk, smak og behag)
5 dl. melk
50 gr. gjær

Smelt margarin og tilsett sirup og melk. Lun til fingervarmt og rør inn gjæren.
Rør inn salt, dernest havregryn og til slutt hvetemel.
Som sagt en nok så våt deig...
Still til heving i en times tid.
Ta frem iskuleskje og sett boller på bakepapir på plate.
La dem heve 30-60 min.
Bakes 16-17 min. ved 225 grader - følg med, blir plutselig solbrune :-)



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar