torsdag 17. mars 2011

"Fit for Life" ruller ... tortilla lefser med nydelig vegetar fyll :-)


På slutten av 80' tallet ble også Danmark grepet av Fit for Life bølgen. Det amerikanske ekteparret som satte opp 'spiseregler' som innebar at det vi spiser skal være i overensstemmelse med sin natur. Altså i korte trekk masse grønsaker og så lite behandlet som mulig. Hele tanken bak konseptet vil jeg ikke komme nærmere inn på her, men kan anbefale dere å google Fit for Life. I dag kjenner vi til mange varianter av selv samme tankegang, så det er ikke noe nytt som sådan ... men det var det tilbake på 80'tallet.

Jeg kjøpte dengang bøkene skrevet av Diamond ekteparret og har i årenes løp prøvd ut en del oppskrifter der ifra. En av mine favoritter er 'New yorker håndmad'. Da jeg først leste oppskriften tenkte jeg at dette må da være kjedelig. Bare grønsaker og ikke noe kjøtt? Men jammen så godt det var!

Rullene har blitt en sunn favoritt her i huset og vi har gått så langt som til å lage mer en rikelig ruller om gangen. De er nemlig supergode som kveldsmat eller dagen etterpå. Rullene pakkes inn i plast, så de holder seg fint i kjøleskapet noen dager.

Ps. Original oppskriften har litt fler grønsaker i, så her er det mange valgmuligheter. Det brukes blant annet lusernspirer, og pickles i steden for mine mer norske sylteagurker. Ingrediensene i min utgave er en blanding av mine favoritter, original oppskriften og grønsaker som har vært tilgjengelige ved første prøving (og dermed fulgt med lige siden).

Mengdene her gir 12 tortilla:
(Til orientering ble jeg veldig mett av 2 lefser)

2 løk i halve ringer
3-4 ss. barbecuesaus
1 brocolli, i mindre buketter
1 blomkål, i mindre buketter
3 gulerøtter, revet
2 avocado, skåret i mindre skiver
ca. 15 skiver med sylteagurk, finthakket
1 pose majones
1 kinesisk hvitløk
salt og pepper
12 Tortilla lefser
Plastfilm til innpakking.

Stek løk i pannen til de blir myke og blanke.
Rør inn barbecue sausen og stek med et minutt. Ta av varmen.
Kok blomkål og brocolli så de blir akkurat møre nok til å kunne smuldres litt. (bare kok i samme gryte)
Mens dette avkjøles litt, klargjøres gulerøtter, avocado og sylteagurk.
Ha litt sitronsaft på avocadoen.
Press hvitløket og bland det inn i majonesen.
Varm lefsene 1-2 min i mikroen.
Rulle rulle:
Riv av en stor firkant med plastfilm.
Legg en lefse på og smør med litt hvitløkmajones.
Ha gulerøtter, løk, agurk, lett smuldret blomkål og brocolli i en bred stipe på midten.
Legg noen skiver med avocado på og dryss salt og pepper på.
Rull lefsen sammen og rull den inn i plastfilmen.
Husk å brette endene godt inn, så ikke saften fra løken renner ut.

Spis og føl deg sunn :-)




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar