tirsdag 8. mars 2011

Danske kys ;-)


Jeg husker fra barndommen da min mor laget kyskager. Uhmmm, så godt! 
Litt sprøe og tørre uten på og seige som tyggis inni. 
Og med deilige sjokolade biter i. Søtt og godt! 

I dag laget jeg og ungene danske kys, eller pikekys som vi sier her i Norge. Vi hadde eggehviter til overs etter vaniljekremen til søndagens boller. Jeg søkte litt rundt på nettet for å se hvordan andre oppskrifter var, men denne jeg gjengir her er min mors originale. Og jeg ser at den skiller seg ut fra de fleste andre oppskrifter ved, at eggehviter og sukker oppvarmes mens der piskes. Altså ikke bare pisking av vanlig marengs. Kanskje det er det som gjør de tyggis aktige i midten. Gode er de i alle fall.

Porsjonen gir omtrent 40 små kys.

4 eggehviter
2 kopper sukker 
(1 kopp tilsvarer en gammeldags kaffekopp)
2 plater med kokesjokolade 

Eggehviter og sukker has i en stålgryte.
Sett varmen på middels. Jeg hadde min på 7 ut av 10.
Pisk med håndmikser mens massen varmes opp og sukkeret smeltes.
Massen blir hvit og tykk.
Ta av varmen og pisk videre til massen er godt stiv.
Sjekk ved å se om massen 'står' når du løfter piskerisene opp.

La massen avkjøle helt (ellers smelter sjokoladen når du rører den i) mens du hakker sjokoladen i mindre biter.
Bland sjokoladen inn i masse og sett på bakepapir. Størrelse som en god stor klatt på en teskje.

Bak dem 20 min. ved 150 grader først.
Dernest 10 min. ved 100 grader.

Kos deg :-)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar