søndag 24. februar 2013

Empanadas

Empanadas med kjøttfyll



For et par uker siden kom sønnen min på 10 år hjem med en oppskrift i hånden. Han hadde fått den under et besøk på ungdomsskolen og nå syntes han det så så godt ut, at mor jo måtte sette i gang på kjøkkenet. Jeg må jo innrømme at oppskriften så fristende ut og planla derfor søndagsmiddagen (her i huset: noe som kan holdes i hånden mens vi ser en familiefilm sammen sist på dagen). Empanadas, en festrett som brukes i hele Latin-Amerika og finnes i mange variasjoner. Jeg har endret litt på fyllet ... og har kommet frem til denne varianten, som faller i smak hos alle i huset - også han på nesten 2 år.

Oppskriften rekker til ca. 32 stk. alt etter hvor store du lager dem.

Deig:
6 ts. margarin
2 dl. soyaolje (jeg brukte rapsolje)
5 dl. vann
1.5 dl. melk
1.5 ts. salt
2 liter hvetemel

Smelt margarin og olje ved lav varme. Ha i vann, melk og salt, la det koke så vidt opp ved medium varme. Ha melet i en stor bolle og tilsett smørblandingen. Elt deigen forsiktig sammen. Deigen er litt klissete, men likevel fast. La den stå tildekket i ca. 45 min.

Fyll:

2 løk
1 paprika
3 hvitløks fed
2 gulerøtter
2 pk. kjøttdeig (etter smak)
2 ts. salt
2 ts. nykvernet pepper
1.5 ts. paprikapulver
3 ts. chilipulver

Finhakk løk og paprika, finrasp gulerøttene og pres hvitløk - stekes blank. Ha i kjøttdeigen og brun. Tilsett krydder. Vær oppmerksom på at fyllet kan bli litt fuktig grunnet løken og grønsakene ( i alle fall om du river alt på maskin som jeg gjør), men det gir en riktig god smak. 

Del deigen i emner som du kjelver ut til ca. 15 cm. i diameter og 0.5 cm tykkelse. Ha en klatt fyll på midten, brett over og form til en halvmåne. Du kan brette litt av den underste deigen over den øvre. Klem kanten med en gaffel.

Stekes 15-18 min ved 225 grader. De skal være gylne og litt sprøe.
Kan fryses. Smaker også godt kalde, servert med litt sweet chili saus.

Mine ble kanskje ikke så nydelige å se på ... men veldig veldig gode å smake på :-)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar