søndag 10. mars 2013

Kanel twists og croutons/krutonger




Jeg er veldig glad i kanel ... og da helst i kombinasjon med gjærbakst. Det er ikke alltid tiden eller motivasjonen rekker til å sette en gjærdeig og starte smøring og rulling av kanel i svingen... selv om det er utrolig godt når jobben er gjort. Da er det godt med en enkel løsning. Fant denne 'oppfinnelse' en plass på nettet, men husker ikke hvor. Så bare så det er sagt: dette er ikke min gode ide og respekt til den som kom på dette! Skulle gjerne lagt en link inn her ... hvis jeg finner, skal jeg selvsagt krediterer til personen som har reddet min trang til kanelboller en sen ettermiddag :-)

Kort sagt: kjøp lys toastbrød, rull skivene flate, pensle med smør og strø med kanel og sukker. Fold og rull sammen, legg i muffinsbrett og bak i ovnen.


Kanel twists


Du trenger:
12 skiver lyst toastbrød, gjerne så mykt som mulig.
ca. 50 gr. smeltet smør/margarin
sukker og kanel

Skjær av kantene på skivene.
Rull skivene så flate som mulig med en kakerulle.
Smør begge sider med smeltet smør/margarin.
Dryss den ene siden med kanel og sukker, rikelig.
Nå kan du enten bare rulle dem sammen og sette dem i muffinsbrettet, eller du kan folde sidene inn mot midten og så rulle sammen. Du får enten lange tynne eller korte tykke ... valgets kvaler.
Når du har dem i muffinsbrettet, kan du drysse med litt ekstra kanel og sukker. 
Du kan helt sikkert også bare legge dem på bakepapir på brettet. 
I muffinsbrettet ble de veldig sprøe men likevel myke inni.
Bak dem i 15-20 min. ved 190 grader.




Croutons/krutonger



Og så til restene:
Ta alle de avskårne kanter og skjær dem i små firkanter.
Ha dem på bakepapir og rist dem tørre i ovnen.
Jeg setter dem bare inn ved samme temperatur som twistene, altså ved 190 grader. 
Hold godt øye med dem. Mine får vel en 5-10 min.

Du kan gjerne krydre dem ... i dag hadde jeg olivenolje og hvitløksalt på før jeg satte i ovnen.
Uansett er de kjempegode til å garnere salaten med eller som små-snacks til kveldskosen.

Vendt godt i olivenolje og hvitløksalt før turen i ovnen ... nydelig duft og smak :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar