mandag 3. januar 2011

Fibra boller - en godt start for magen i 2011 :-)


Her i romjula gikk jeg gjennom mine kjøkkenskap og skuffer, og jeg fant en hel uåpnet pakke med Fibra mel fra Mølleren. Denne mel bruker vi sammen med vanlig hvetemel i pizza deigen, men siden det i de siste månedene har vært litt smått med interessen for pizza her i huset, sto melet alene og uåpnet innerst i mel skapet mitt. Å sette igang masseproduksjon av pizza bunner til fryseren var ikke akuelt, selvom det kanskje hadde vært lurt. Så jeg fant isteden en oppskrift på boller med Fibramel på Møllerens sin nett side. Jeg hadde i forveien en oppskrift på boller med kombinasjon av Fibra og andre mel sorter, men jeg ville ha en enkel og fiberrik bolledeig denne gangen (les: jeg ville ha brukt hele pakken med mel med en gang). Oppskriften lyder dog på 1200 gram Fibra mel og pakkens innhold var 1000 gram, så jeg måtte bøye nakken og supplere med 200 gram hvetemel, siden jeg heller ikke var i humør til å stikke på butikken for 200 gram mel ... 

Til mine danske venner: Min erfaring sier meg at det i Danmark er fler mel sorter å velge mellom, så jeg tenker ikke det byr på problemer å bytte ut Fibra med en annen. Fibra er en 100 % grovt fullkorns hvetemel med 11 % fiber. Den er i tillegg ekstra finmalt. 


Deigen rekker til 32 boller

200 gr. margarin, smeltes og avkjøles til romtemperatur
6.5 dl. melk
100 gr. gjer
150 gr. sukker
1200 gr. Fibra mel
3 ts. kardemomme
2 ts. salt

Gjer røres i lunken melk.
Blandes med margarin.
Sukker, kardemomme og salt tilsettes.
Melet eltes inn.
Dekk med plast og hev i 30 min.
Formes til boller.
Pensles med vann/melk/egg og dekkes med plast.
Hever et lunt sted i en time.
Bakes i ca. 15 min. ved 225 grader.

Disse boller har for meg den rette kombinasjonen av sødme og sunnhet. Jeg vet ikke hva det er, men produkter med fullkorn og/eller rug har denne gode fyldige smaken :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar